Det blir stadig enklere å dra på elbilferie i Europa. – I de fleste land er det bygget mange ladere, men en ting har dukket opp, nemlig ladekø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I Norge har vi vent oss til at bilferie med elbil er problemfritt, men mange kjenner rekkeviddeangsten komme krypende når det er snakk om å kjøre elbil nedover på kontinentet.
– Det er liten grunn til å være skeptisk til å dra på elbilferie i Europa. Særlig i byer og langs hovedveiene er ladenettverket godt bygd ut, sier Sødal.
Ladenettverket er mest omfattende i Nord-Europa, men det blir stadig bedre også sør for Alpene. I tillegg til Tesla sine mange ladere, har også Ionity bygd mye de siste årene.
– Elbilferie gjennom Europa er veldig fint, men det er fortsatt lurt å ha tenkt litt på hvordan du har tenkt å lade bilen underveis, sier Nils Sødal.
De to nevnte ladeaktørene er aktuelle for nordmenn på elbil-tur. I tillegg finnes det flere apper som kan brukes hos ulike ladeoperatører. To slike er Plugsurfing og Shell Recharge.
Lad når du kan, ikke når du må
– Hvis du tyner rekkevidden fordi du skal komme fram til en bestemt ladestasjon, risikerer du å bli stående ved en ladestasjon som ikke fungerer. Ta heller turen litt som den kommer, oppfordrer Sødal, som samtidig legger til at det er fornuftig å se etter neste ladestasjon mens du lader.
Ladestasjoner som er ute av drift er dessverre noe du kan støte på. Hvis du skal lade i tilknytning til en butikk eller et kjøpesenter, kan det hende at ladestasjonen er stengt på søndager.
– En god regel for lange turer med elbil er at du bør lade når du kan, ikke når du må. Ikke sats på å komme fram til en hurtiglader med én prosent igjen på batteriet, sier Sødal.
Ladekøene har kommet til Europa
I Norge er ladekø et stadig mindre problem, også om sommeren. Økende elbilsalg i Europa gjør at det er trangere om plassen på populære ladeplasser på kontinentet enn tidligere.
– Før var det sjelden ladekø når du kom sør for Danmark, men nå kan du oppleve det i alle land, sier Nils Sødal. – Dette skjer fordi stadig flere er på ferie med elbil og i tillegg er det færre store ladeplasser enn vi er vant til i Norge og Norden, fortsetter han.
