Visit Nordvest og Destinasjon Ålesund & Sunnmøre etablerer ett felles destinasjonsselskap for hele fylket fra 1. januar 2026. Målet er å styrke Møre og Romsdal som Norges ledende opplevelsesfylke.
Etter flere år med tett samarbeid har de to største reiselivsselskapene i Møre og Romsdal besluttet å slå seg sammen til én organisasjon. Det nye selskapet skal representere nær 400 medlemsbedrifter og 26 kommuner i fylket.
Styrker konkurransekraften
– Når de to selskapene slår seg sammen vil vi styrke Møre og Romsdal som opplevelsesfylke nummer én i Norge, sier styreleder i Visit Nordvest, Stephen Meinich Bache.
Han peker på at sammenslåingen vil gjøre reiselivet mer robust og styrke regionens synlighet nasjonalt og internasjonalt.
– For de besøkende blir det også enklere å planlegge og oppleve mer i et fylke som allerede regnes som selve toppen av Fjord-Norge, sier Meinich Bache.
Krevende marked
Bakgrunnen for sammenslåingen er utviklingen i reiselivsbransjen, som krever større og mer komplette selskaper for å kunne konkurrere.
– Utviklingen i reiselivet gjør at man trenger større og mer komplette selskaper for å kunne konkurrere i et stadig mer krevende marked, sier Per Erik Dalen, styreleder i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.
De to organisasjonene har siden 2020 samarbeidet om en rekke felles prosjekter innen inspirasjon, markedsføring og internasjonal reiselivssatsing.
Samler hele fylket
Destinasjon Ålesund & Sunnmøre er i dag et medlemsbasert selskap med rundt 200 tilknyttede reiselivsaktører og 15 kommuner i Sunnmøre-regionen. Visit Nordvest er et aksjeselskap eid av kommuner og reiselivsbedrifter i Nordmøre og Romsdal, også med nær 200 medlemmer.
Selskapene representerer til sammen flere tusen ansatte i reiselivet i Møre og Romsdal, og samarbeider med fylkeskommunen, Innovasjon Norge, Fjord Norge AS og lokale utviklingsprosjekter.
Styrket tilbud
Sammenslåingen vil gi medlemmene i hele fylket tilgang på et mer omfattende og kompetent tilbud. Det nye selskapet får en samlet størrelse og slagkraft som gjør det mulig å jobbe helhetlig inn i alle relevante markeder.
– Vi skal fortsatt være tett på medlemmene våre, men med bedre kapasitet og sterkere fagmiljø, sier Meinich Bache.
Selskapet planlegger å konsentrere innsatsen innenfor færre, men mer målrettede områder, samtidig som det legges vekt på bærekraft, kvalitet og verdiskaping.
Enklere for turistene
For de reisende vil det nye selskapet bidra til bedre informasjon, mer sømløse reiseopplegg og en tydeligere profilering av hele Møre og Romsdal.
– Vi vet at naturbaserte opplevelser – som fjord og fjell – er høyest prioritert blant utenlandske turister. Med et samlet selskap kan vi løfte fram hele regionen på en tydeligere og mer effektiv måte, sier Per Erik Dalen.
Det nye selskapet skal ha kontorer og ansatte både i Kristiansund, Molde og Ålesund. Navnet er foreløpig ikke fastsatt, og det legges opp til en navnekonkurranse i løpet av høsten.
Etter flere år med vekst, særlig i antall internasjonale gjester, ønsker fylket å befeste sin posisjon som en av de mest attraktive og helhetlige reisemålene i Norge.
